Zasada Pareto 80/20

By Marta Deląg - 20:26


Dzisiaj napiszę o jeszcze jednym prawie, które jest bardzo ciekawe, a zarazem jego znajomość może ułatwić organizację i zarządzanie czasem.

Zasada Pareto 
Zasada opisująca wiele zjawisk, w których 20% badanych obiektów związanych jest z 80% pewnych zasobów.

Brzmi sztywno i niezrozumiale, więc kilka przykładów:
  • 20% klientów przynosi 80% zysków
  • 20% kierowców powoduje 80% wypadków
  • 20% powierzchni dywanu przypada na 80% zużycia
  • 20% ubrań nosimy przez 80% czasu
  • 20% pracowników generuje 80% produktów
  • 20% naszego życia daje nam 80% szczęścia
  • 20% tekstu pozwala zrozumieć 80% treści
  • 20% słownictwa wystarczy by móc czytać 80% tekstów w języku
  • 20% materiału zajmuje 80% egzaminu
Prawdziwe i ciekawe. Przynajmniej dla mnie. Jak można wykorzystać znajomość tej zasady?
Wystarczy wykorzystać 20% czasu na wykonanie 80% jakiegoś zadania. Niestety działa to też odwrotnie, bo aby uzyskać pozostałe 20% efektów, należy poświęcić pozostałe 80% czasu i wysiłku. Teraz moje własne przykłady:

Wypracowanie na niemiecki mogę napisać w 20 minut. Zawiera ono główne przesłanie i jest zrozumiałe. Ale na dopieszczenie go: znalezienie niektórych słówek, sprawdzenie czy dobrze odmieniłam przymiotnik i zastosowałam poprawny szyk oraz  przepisanie na czysto zazwyczaj potrzebuję około godziny.

Tak samo ze sprzątaniem: odłożenie rzeczy na miejsce i wytarcie kurzu i okruszków zajmuje chwilę, a daje już efekt czystości. Na szczegóły (sprzątanie w szufladach, na półkach, mycie mebli itp.), które pozostaną mniej zauważone potrzeba już zdecydowanie więcej czasu. 

Wnioski?
Perfekcyjność się nie opłaca. Można zyskać 80 procent wyników 20 procentami nakładów. Trzeba tylko wiedzieć, na które 20% należy zwrócić uwagę. Oczywiście są sytuacje, gdy 80% nie wystarcza, ale na przykład ostatnie 3 podpunkty, które wymieniłam warto zapamiętać, bo może się to kiedyś przydać. 

Jak tylko wybiorę 20% zdjęć ukazujących 80% najlepszych wspomnień z wymiany, natychmiast pojawią się na blogu. Myślę, że pierwszego wpisu możecie spodziewać się już jutro :)

wykres z http://somalilandpress.com/

  • Share:

You Might Also Like

4 komentarze

  1. ciekawe spostrzeżenia :) nie wiedziałam o tej zasadzie no a teraz już wiem :) dzięki :)
    pozdrawiam:*
    paullista.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawe to jest. ;) Ale na razie nie dla mnie, bo ja muszę zawsze wszystko robić perfekcyjnie i na 110%. :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe ;)
    Ja jestem perfekcjonistką, muszę zrobić wszystko od początku do końca ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Być może wykorzystam to jutro na fizyce ;)
    http://yelloum.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń