do poczytania #1

By Marta Deląg - 18:25

Kończy się piękna pogoda. Jest coraz zimniej. Przyszedł czas na ciepłe skarpetki, kocyk, herbatkę i dobrą książkę. Poniżej kilka przeczytanych ostatnio i polecanych przeze mnie pozycji.



"Messi- historia chłopca, który stał się legendą"
Znowu listę rozpoczynam od biografii. Nie jestem fanką piłki nożnej, a jednak tę książkę czytałam z wielką ciekawością i przyjemnością. Interesowała mnie droga małego, nieśmiałego Argentyńczyka do tak ogromnego sukcesu, jaki odniósł. Trudna droga. Najpierw zdiagnozowano u niego karłowatość przysadkową, później, w wieku zaledwie 11 lat musiał przeprowadzić się na inny kontynent, zostawiając ukochaną matkę i rodzeństwo, następnie przeszedł kilka kontuzji kontuzji. Ale Lionel się nie poddawał i rozwijał swój talent, by zostać najlepszym piłkarzem na świecie.
W każdym rozdziale inna osoba opowiada o kolejnym etapie życia "Pchły". Autor dociera do rodziny, znajomych, trenerów i innych piłkarzy, m.in. Maradony, do którego Messi tak często jest porównywany. Nawet ja zamiast, jak zwykle wyszukiwać muzyki na YT, wyszukiwałam opisane w książce gole. W tym ten, najciekawszy. 

"Wiersze" J. Tuwim
Dlaczego sięgnęłam po poezję? Bo musiałam wybrać coś na szkolny konkurs recytatorski. I choć pierwszy wylosowany wiersz już mi się spodobał, to zaczytałam się w kolejne. Nie, zazwyczaj nie czytam wierszy tak dla siebie. Mało kto to robi. Może winę ponoszą żmudne interpretacje na j. polskim i zgadywanie "co autor miał na myśli". Wiersze Tuwima spodobały mi się za prosty styl, jasne metafory i zabawne puenty. Większość z nas kojarzy tego pisarza z "Lokomotywą" i "Abecadłem". Dopiero ta książka uświadomiła mi, że nie wszystkie jego dzieła są takie grzeczne.


Warto sięgnąć po jakiś z jego utworów choćby dla uczczenia setnej rocznicy jego poetyckiego debiutu. W końcu mamy rok Tuwima.
A tak o znajomość twórczości J. Tuwima dba moja szkoła ;)
"Notatki samobójcy"
Książka Michaela Thomasa Forda to dziennik Jeffa, chłopca który próbował popełnić samobójstwo. Jest zmuszony spędzić 45 dni w szpitalu psychiatrycznym, a pomóc mają mu rozmowy ze specjalistami i spotkania z innymi młodymi niedoszłymi samobójcami. Piętnastolatek nie jest jednak szczery nawet ze sobą i nie zamierza ujawnić powodu targnięcia się na własne życie. Czego tak bardzo się wstydzi? 
Książka trzyma w napięciu do samego końca, dlatego nie sposób się od niej oderwać. Porusza ważne problemy: rodziny, przyjaźni, homoseksualizmu i śmierci. Czy któryś z nich był przyczyną podcięcia sobie żył? 
A to pierwsza strona, która zachęciła mnie do wybrania "Notatek" spośród 4 innych książek.

  • Share:

You Might Also Like

0 komentarze