10 listopada 2013

to do

lista to do

Robię te listy od 4 lat, a rodzina i znajomi i dalej pytają co znaczy nagłówek "to do". Tu du brzmi tak tajemniczo, a przecież to tylko "zrobić" po angielsku, czyli nic innego jak lista rzeczy do zrobienia. Idea popularna i bardzo przydatna. Kiedyś czytałam książkę, która w całości była poświęcona owym listom.
W czym tkwi ich sukces?

minimalizm, prostota, funkcjonalność
Wystarczy skrawek papieru i coś do pisania. Za skrawek papieru dobrze robią karteczki samoprzylepne, które opanowały świat. Chyba każdy czasem z nich korzysta.  Można je przykleić w widocznym miejscu i odkleić, gdy nie są już potrzebne. Ja jednak lubię mieć listy krótko- i długoterminowe w jednym miejscu. Dlatego gdy zobaczyłam ten notatnik, czułam, że został stworzony dla mnie.

zwracamy uwagę na notatnik, nie szpanerskie słuchawki, które po za tym, że są różowe nie mają żadnej wartości -.-
uwolnij pamięć
O tym pisałam już w zaletach korzystania z kalendarza. Wszystkie myśli, zadania i problemy przelane na papier w dużym stopniu uwalniają od nich umysł. Nie musimy już o nich pamiętać. Z tego samego powodu robi się listy zakupów i prowadzi kalendarz. Tak jak trudno jest zapamiętać to, co chcemy kupić, tak trudności sprawia przypomnienie sobie wszystkiego co mamy zrobić.

Odznaczenie to najprzyjemniejsza część prowadzenia list. Każdy ✔ woła do nas "udało się" i motywuje do wykonywania kolejnych zadań.


RADY
Wypisanie kilku słów na kartce nie jest zbyt skomplikowane, a jednak istnieje kilka zasad, dzięki którym prowadzenie list będzie skuteczniejsze.

Używaj czasowników dokonanych ( nie robić, a zrobić). Dzięki temu odkreślisz zadanie dopiero gdy je w całości zrobisz. Jedno z ulubionych powiedzeń nauczyciel to przecież: "Jest  różnica między uczyć się, a nauczyć".

Nie przesadzaj z ilością zadań. Lista nie może przytłaczać i demotywować.

Rozbij większe zadania na mniejsze. Np. zamiast nauczyć się do sprawdzianu z historii ⁘, możemy napisać: zrobić notatk, zrobić fiszki z datami ⁘ , przeczytać tematy w podręczniku ⁘.

Rysuj kwadraciki. Pusta figura działa na nasz umysł. Chcemy ją zapełnić, więc działamy, by móc to uczciwie zrobić. ⁘ -> ☑ = :)

Nadawaj priorytety, czyli oznaczaj zadania według stopnia ważności (np. A-pilne i ważne, B-pilne i mniej ważne, C-niepilne i ważne, D-niepilne i nieważne). I właśnie w tej kolejności je wykonuj. Dzięki temu będziesz miał pewność, że najważniejsze zadania będą wykonane. 

1 komentarz:

  1. świetny blog !
    zapraszam na mojego
    http://artofreadingbooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...